Läxan

Träffade en fysioterapeut. ”Man ska bara göra så många övningar som man kan göra 100% rätt”, sa hon. Tror jag lärt mig det nu, för här sitter jag med en sned rygg och ett papper med stretchövningar.

Det här är lite pinsamt,  men jag får väl så lov att erkänna att det började med några armhävningar. På tårna. Sådana är jag inte stark nog att göra, men jag gjorde flera på raken ändå. Inte 100 % rätt, för att använda fysioterapeutens ord. Det var för åtta dagar sedan. Mot kvällen blev jag sjukare och sjukare i en muskel på vänster sida nere i ryggen och på måndagen kände jag att resten av ryggen blev stel. De andra musklerna försökte ju kompensera för den överansträngda stackare som inte gjorde det den skulle. Men sen blev det gradvis bättre. På torsdag tyckte jag att jag var bra nog för att skida, det passade ju så bra in i familjepusslet och då ska man väl passa på?

Nej.

Fredag och jag var lika rörlig som en höggravid och halt kvinna. Maken skrattade åt mig när jag skulle stiga ur bilen och till och med att cykla gjorde ont, det hade det inte gjort tidigare i veckan. Jag försökte få fysioterapi kommunalt, men väntetiden var åtminstone två månader. Via jobbet gick det inte heller, vår fysioterapeut var inte i jobb den dagen. Så jag tog mina pyttesteg och satte mig ifall något av barnen ville i famnen.  Det blev bättre över helgen, men flyttade sig neråt mot höften och kändes som foglossning. ”Det är klart du har sjukt, du har ju tappat en muskel”, sa 4-åringen som hört mig tala om att det onda flyttat på dig.

Idag lyckades jag få en tid hos fysioterapeuten i alla fall och hon konstaterade att ryggen är sned. En led i bäckenet flexar inte som den ska med den påföljden att både ryggens och benets muskler påverkas. De är korta och oj vad jag är stel. Hon höll med om att skidåkningen nog inte varit ett smart drag, för det ska man ha maximal rörelseförmåga i just den del av kroppen som var försvagad hos mig. Så nu är det bara att ta det lugnt och stretcha, ifall det inte blir bra har jag en ny tid om en månad. Jag får cykla eftersom det inte belastar så mycket, och som hon sa: ”Du har ju inte heller lätt att komma i och ur bilen.”

Ja, man ska bara göra så många övningar som man kan göra 100 % rätt. Dags att stretcha.

Annons

En kommentar

  1. Aj! Hoppas stretchövingarna får det att kännas bättre snart.
    (Hur vet man annars att man gör fysiska övningar 100 % rätt, undrar jag lite oroligt…)


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s